• 1. Hoe hoog is de inkomenseis voor jullie woningen?

    Over het algemeen hanteren wij een inkomenseis van 2/2,5x de maandelijkse huur. Bij sommige appartementen is dit hoger. In dat geval wordt het ook in de advertentietekst vermeld. Indien u hier vragen over heeft, kunt u ons altijd bereiken op 020 620 0813 of via info@grandrelocation.nl

  • 2. Welke informatie moet ik aanleveren om in aanmerking te komen voor een woning?

    Dit verschilt per woning. Voor de ene woning is een completer dossier nodig dan voor de andere woning. Indien u na een bezichtiging bij ons aangeeft geïnteresseerd te zijn in een woning, zullen wij u precies vertellen welke documentatie we van u nodig hebben.


    In de meeste gevallen zullen wij de volgende documenten van u nodig hebben indien u in aanmerking wil komen voor een woning:  


    • Kleurenkopie van een geldig paspoort (van alle personen die de woning willen betrekken) waarbij uw foto en BSN nummer onherkenbaar zijn gemaakt 
    • Kopie van uw getekende werkcontract
    • Eventueel kopie van uw laatste bankafschrift 
    • Eventueel aanbeveling huidige/meest recente huisbaas (indien u op het moment huurt)
    • Eventueel recente loonstrook (of meerdere) 

    Indien u een woning van een corporatie huurt, hebben we naast uw paspoort en getekende werkcontract/werkgeversverklaring, nog de volgende documenten nodig:   


    • Werkgeversverklaring (niet ouder dan 3 maanden) 
    • Uittreksel Mijn UWV (inloggen met DigiD -> Persoonlijke gegevens -> Arbeidsverleden of Loongegevens -> Verzekeringsbericht -> Download Printversie))
    • Verblijfsvergunning (indien van toepassing) 
    • BRP; verkrijgbaar bij de gemeente waar u staat ingeschreven (niet ouder dan 3 maanden en graag BSN nummer onzichtbaar maken) 
    • Kopie van uw bankpas 

    Indien u een zelfstandig ondernemer bent, gelden er andere regels. Zie hiervoor antwoord op de volgende vraag. 


  • 3. Ik heb een eigen bedrijf. Welke informatie moet ik aanleveren om in aanmerking te komen voor een woning?

    Wij ontvangen van u graag de volgende documenten: 

    • Uittreksel KVK
    • Winst/verliesrekening van de afgelopen twee jaar
    • Accountantsverklaring
    • Kopie paspoort waarbij uw foto en BSN onherkenbaar zijn gemaakt 

    Als u niet alle hierboven genoemde gegevens kunt aanleveren omdat uw bedrijf bijvoorbeeld nog geen twee jaar bestaat kunt u altijd even telefonisch contact met ons opnemen om eventuele andere mogelijkheden te bespreken, wij denken graag met u mee. 


  • 4. Welke soorten huurovereenkomsten zijn er?

    Grand Relocation hanteert vier verschillende modellen, waarbij model A en model B het meest gangbaar zijn:


    - Model A: de huurovereenkomst voor onbepaalde tijd; 

    Dit huurcontract heeft het voordeel dat u als huurder de mogelijkheid heeft om voor lange termijn in uw nieuwe woning te verblijven, aangezien het contract geen vaste einddatum heeft. Wel heeft het contract heeft een minimale periode van 12 maanden, gedurende welke het contract door geen van beiden partijen kan worden opgezegd. Na deze minimumperiode heeft de huurder het recht om het contract op elk moment op te zeggen, met één volledige kalendermaand opzegtermijn. Een contract van onbepaalde duur kan door de eigenaar alleen worden opgezegd als hij het appartement voor zichzelf of een direct familielid wil gebruiken, dit is echter een zeer zeldzame situatie.


    - Model B:  de huurovereenkomst voor bepaalde tijd met een maximale duur van 2 jaar; 

    Het op een na meest gebruikte contract is het contract voor bepaalde tijd. In de meeste gevallen is dit een contract voor 24 maanden (maar kan ook korter), waarna het contract afloopt. Het is niet mogelijk om als huurder te blijven voor een tweede termijn. De enige mogelijkheid om het contract te verlengen, is wanneer de eigenaar bereid is het contract aan het einde van de afgesproken termijn om te zetten in een contract voor onbepaalde tijd. Wanneer dit niet de voorkeur heeft, zal u als huurder op zoeken moeten naar een nieuwe woning. Als de verhuurder het contract niet 1-3 maanden voor de einddatum opzegt, zal het contract in gebreke blijven tot een contract voor onbepaalde tijd. In dat geval kan de huurder het contract te allen tijde met een volledige kalendermaand opzeggen. 

    De overige twee, maar beduidend minder vaak gebruikte contracten, zijn: 

    - Model C: de tussenhuurovereenkomst (waarbij de verhuurder na afloop de woning zelf gaat bewonen);

    - Model D: verhuur op grond van de Leegstandwet (wanneer een woning te koop staat).

    De hierboven besproken modellen hebben allen betrekking op de verhuur van zelfstandige woonruimte. Daarnaast bestaan er nog aparte huurovereenkomsten voor o.a. een woonboot, een hospita overeenkomst of een campus contract. Deze bevatten afwijkende regelingen.


    Mocht u vragen hebben over deze contract vormen, kunt u altijd even telefonisch contact opnemen.  

    Voor meer informatie over opzegtermijnen, zie vraag 8.



  • 5. Zijn er naast de maandelijkse huur en kosten voor nutsbedrijven nog andere kosten waar ik rekening mee moet houden?

    Als huurder moet u de volgende belastingen betalen: 

    • Waterschapsbelasting: belasting die het waterschap gebruikt om het grondwater te zuiveren en de dijken te onderhouden. Deze belasting ontvangt u van Waternet. De belasting staat dus niet op de gezamenlijke aanslag. 
    • Afvalstoffenheffing: u betaalt deze aan de gemeente voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval.  

    Gecombineerd komt dit neer op € 400,- tot € 600,- per jaar aan belastingen, afhankelijk van het aantal personen waarmee u samenwoont. 


  • 6. Hoeveel borg moet ik betalen?

    Hoe hoog de borg is, kan per appartement verschillen. Over het algemeen kunt u de volgende regel aanhouden: voor gemeubileerde appartementen wordt 2 maanden huur als waarborg gevraagd en voor ongemeubileerde appartementen slechts 1 maand. Hier kan, afhankelijk van de voorkeur van de eigenaar, van worden afgeweken. De waarborgsom blijft bij de verhuurder in beheer totdat de huurder de woonruimte heeft opgeleverd na een huuropzegging. Op basis van een vergelijking tussen het check-in rapport en het check-out rapport, wordt aan het einde van de huurperiode besloten of de borg geheel of gedeeltelijk wordt terug betaald.

  • 7. Waaruit bestaat de eerste betaling en wanneer moet deze worden overgemaakt?

    De eerste betaling bestaat uit de eerste maand huur en de borg. Normaliter wordt de eerste maand huur als volgt berekend: indien de startdatum van het contract voor de 15e van de maand is, betaalt u de rest van de eerste maand huur plus de gevraagde borg als eerste betaling. 

    Bijvoorbeeld: uw huurperiode begint op 5 maart. In dit geval bestaat uw eerste betaling uit 5-31 maart + de gevraagde borg. 


    Als de startdatum van het contract na de 15e van de maand valt dan geldt er een andere regeling. In dit geval bestaat uw eerste betaling uit de rest van de huidige maand plus de hele opvolgende maand en de gevraagde borg.  


    Bijvoorbeeld: uw huurperiode begint op 23 maart. In dit geval bestaat uw eerste betaling uit 23-31 maart + de huur voor de maand april + de gevraagde borg. 

    De eerste betaling moet op onze bankrekening staan voor de check in/sleutel overdracht kan plaatsvinden. Wij houden het geld op onze rekening totdat de woning in de afgesproken staat is opgeleverd, daarna storten wij de betaling door naar de rekening van de eigenaar. De eigenaar zal de borg op een aparte rekening bewaren, waar geen rente over zal worden ontvangen. 

  • 8. Ik wil een contractwijziging doorgeven. Wat moet ik doen?

    Gaat u samenwonen, scheiden of is uw partner overleden? Neem contact op met de beheerder van uw woning (van welke u de contactgegevens kunt vinden in het huurcontract onder art. 1.7) en bespreek welke gegevens u moet aanleveren. 

  • 9. Wanneer kan ik als huurder de huur op zeggen?

    Dit is afhankelijk van het soort contract. 

    • Bij een contract voor onbepaalde tijd (model A) kan de huur niet worden opgezegd tijdens het eerste jaar, tenzij er een diplomaten clausule in het contract is opgenomen. Na het eerste jaar heeft de huurder een opzegtermijn van één volle kalendermaand, ervan uitgaande dat de huur per maand wordt betaald. De enige mogelijkheid voor de verhuurder om het contract op te zeggen, is wanneer hij/zij of een direct familielid het appartement moet betrekken. 
    • Bij Model B heeft de huurder een opzegtermijn van één kalendermaand vanaf het begin van het contract, ervan uitgaande dat de huur per maand wordt betaald. De eigenaar kan gedurende de termijn van het contract de huur niet opzeggen. Wel is het mogelijk voor de eigenaar om het contract op te zeggen aan het einde van de huurtermijn.  
    • Bij Model C kan het contract niet tussentijds opzegt worden tijdens de eerste verhuurperiode, tenzij er een diplomatenclausule is opgenomen. Na afloop van de eerste vaste huurperiode kan de huurder het contract per kalendermaand opzeggen. De opzegtermijn van de verhuurder is 3-6 maanden. 
  • 10. Ik wil mijn huur opzeggen. Welke stappen moet ik nemen?

    Indien uw contract u toestaat de huur te beëindigen en u uw opzegtermijn in acht neemt, kunt u de huur opzeggen. Officieel moet dit schriftelijk per aangetekende brief, maar tegenwoordig gaan veel huiseigenaren/beheerders akkoord met een opzegging per email. Neem daarom contact op met de verhuurder/beheerder om te controleren hoe u de huur het beste kunt op zeggen. Hou er rekening mee dat u de volgende dingen moet vermelden: de datum waarop u de opzegging verstuurd, uw huidige adres, de datum per wanneer u de huur wil opzeggen en uw contactgegevens. Vraag ook altijd om een bevestiging van ontvangst, zodat u zeker weet dat uw opzegging is verwerkt. 

  • 11. Hoe kan ik mijn appartement op de juiste wijze opleveren na opzegging?

    Over het algemeen wordt verwacht dat u de woning oorspronkelijke staat herstelt. De woning moet in goede, schone staat verkeren als u de woning verlaat. Dit betekent bijvoorbeeld dat:

    • u de woning schoon achter laat;u de door u gemaakte gaatjes in de muren of plafonds dicht;
    • u de door u aangebrachte wandbekleding verwijdert;
    • u de door u geverfde muren wit verft.

    Benieuwd wat u moet doen als u uw woning verlaat? Bespreek dit vooraf met uw beheerder/huiseigenaar. Dan komt u niet voor verrassingen te staan tijdens de check-out afspraak.

  • 12. Ik ben uitgecheckt. Wanneer kan ik mijn borg terug verwachten?

    Is de oplevering goed verlopen? Dan heeft u recht op teruggave van de waarborgsom. Bij de huuropzegging vraagt u deze meteen terug. Soms staat er in uw huurovereenkomst een termijn waarbinnen de verhuurder de borg moet terugbetalen. Over het algemeen kunt u er vanuit gaan dat u binnen 2 maanden uw borg terug krijgt. 

    Heeft u uw woning al meer dan twee maanden geleden verlaten en nog steeds uw borg niet terug? Neem dan even telefonisch contact met ons op, zodat wij kunnen kijken hoe we u verder kunnen helpen.

Share by: