• 1. Ik denk erover na om een huis te kopen. Hoe gaat dit proces in zijn werk?

    U kunt een geheel vrijblijvende afspraak maken met ons verkoopteam. We zullen op korte termijn een (telefonisch) gesprek inplannen om u uitgebreid te informeren over het verkoopproces, de huizenmarkt en eventuele vragen te beantwoorden. Tijdens dit gesprek zullen we de rest van het proces uitgebreid bespreken, maar hieronder vindt u alvast een beknopte samenvatting: na het gesprek kunnen we u koppelen aan een hypotheek adviseur zodat u zeker weet wat u kan lenen en uitgeven op de huizenmarkt. De volgende stap is de huizenzoektocht zelf. Deze zoektocht zullen we samen starten op basis van de woningen die op Funda.nl worden gepubliceerd. Funda.nl is de grootste huizenwebsite in Nederland. Alle koopwoningen worden hierop gepubliceerd. Op basis van uw feedback zullen wij bezichtigingen plannen en u tijdens deze afspraken begeleiden en informeren over de buurt, huidige staat van de woning en overige onderwerpen die van belang kunnen zijn. Mocht u geïnteresseerd zijn en willen bieden op een object, geven wij advies op basis van grondig onderzoek van het object en de buurt. Vervolgens stellen wij het voorstel op begeleiden we u in de onderhandelingen. Wanneer het voorstel geaccepteerd is, regelen wij een taxateur, bouwkundige inspecteur en notaris. Contracten zullen we samen doornemen en tijdens al deze afspraken zullen wij u begeleiden om ervoor te zorgen dat het object in goede staat aan u overgeleverd wordt.  

  • 2. Ik ben een expat. Hoe lang na mijn aankomst in Nederland kan ik gaan kijken naar een koophuis?

    Dit proces kunt u direct beginnen. Hou er wel rekening mee dat het kopen van een huis behoorlijk wat tijd in beslag kan nemen. Hoeveel tijd is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de markt op het moment dat u gaat zoeken, uw persoonlijke wensen en uw financiële situatie. Daarnaast heeft u een hypotheek nodig. Het aanvragen van een hypotheek kan 4-8 weken in beslag nemen. Daarnaast zijn er bij het kopen van een huis verschillende derde partijen betrokken: notarissen, taxateurs en andere diensten. Het werken met partners kan tijd kosten. Om die reden raden we u aan een woningcontract van tussen de 3 maanden tot een jaar te zoeken, zodat u ruim de tijd heeft om uw droomhuis te vinden.  

     

    Voor het aanvragen van een hypotheek moet u een Nederlands huisadres hebben en belasting betalen in Nederland, zich inschrijven op het gemeentehuis en een BSN-nummer hebben om een Nederlandse bankrekening te kunnen openen. U kunt geen hypotheek krijgen zonder een privé-adres (geen tijdelijk bedrijfsadres). Afhankelijk van het bedrag dat u verdient en/of van uw eventuele schulden, zal de hypotheekverstrekker u een te lenen bedrag toekennen.  

  • 3. Wat is een hypotheek en wat voor een soorten hypotheek zijn er?

    Kort gezegd is een hypotheek een langlopende lening welke bij de hypotheekverstrekker (een bank of pensioenfonds) wordt afgesloten en wordt gebruikt om betalingen te doen voor onroerend goed. Deze hypotheek en de bijbehorende rente wordt afbetaald in maandelijkse termijnen.  

     

    In Nederland zijn de twee meest gebruikte hypotheken de annuïteitenhypotheek en de lineaire hypotheek. Bij een annuïteitenhypotheek blijven de bruto maandlasten gedurende de looptijd van de hypotheek vastliggen. Dit is echter alleen wanneer de rente op de hypotheek vastligt. De structuur van de hypotheek verandert gedurende de looptijd: in het begin betaalt u meer rente en minder aflossing op de hoofdsom en aan het eind wordt dit omgekeerd: u betaalt weinig rente maar betaalt meer af op de hoofdsom. Omdat u over de looptijd van de hypotheek steeds minder rente betaalt en u de hypotheekrente fiscaal van uw inkomen kunt aftrekken, zal dit belastingvoordeel dat u ontvangt elke maand afnemen. Dit resulteert in hogere netto maandelijkse kosten.  

    Lineaire hypotheekvorm is vergelijkbaar met een lineaire, maar met één belangrijk verschil: de maandelijkse kosten dalen tijdens de looptijd van de hypotheek. De aflossingen op de hoofdsom blijven gedurende de looptijd van de hypotheek gelijk. Als gevolg daarvan zullen de rentebetalingen dalen, waardoor ook het belastingvoordeel dat u ontvangt, afneemt. De maandelijkse netto kosten dalen geleidelijk. 

  • 4. Wat is mijn leencapaciteit?

    Als vuistregel kunt u ervan uitgaan dat u maximaal 5 keer uw bruto jaarinkomen kunt lenen, maar dit is afhankelijk van verschillende factoren. Indien u andere financiële verplichtingen en leningen heeft (bijv. Studielening), zal dit in uw berekening worden meegenomen. De bank wil ook weten wat de waarde van het onroerend goed is voordat ze u de lening aanbiedt, om ervoor te zorgen dat u niet te veel leent.  

  • 5. Wat zijn de bijkomende kosten wanneer ik een huis wil kopen?

    Het is van belang dat u ongeveer 6% van de koopprijs gespaard heeft. Dit heeft u nodig om de kosten koper (k.k.) te dekken. Kosten koper (k.k.) wil zeggen dat de koper alle kosten voor de overdracht van de woning voor zijn rekening neemt. Onder de kosten koper vallen de volgende kosten:  

    • Overdrachtsbelasting;  
    • Notariskosten (voor de opmaak van de koopakte, akte van levering en het inschrijven van de hypotheekakte);  
    • Taxatiekosten; 
    • Bankgarantiekosten; 

    Indien de koper een aankoopmakelaar heeft ingeschakeld, dan komt de bijbehorende courtage voor ook rekening van de koper, maar deze kosten horen officieel niet bij de kosten koper. De kosten voor de aankoopmakelaar worden over het algemeen verrekend via de eindafrekening die de notaris opmaakt. De kosten van de verkopende makelaar zijn voor rekening van de verkoper. 

  • 6. Hoe bereid ik me goed voor op een bezichtiging?

    Het is belangrijk om jouw eisen en wensen goed in kaart brengen. Vraag jezelf bijvoorbeeld af hoe groot het huis moet zijn en hoeveel slaapkamers het huis moet bevatten? 

    Zet, voordat je een huis gaat bezichtigingen, op een rij waar je precies naar op zoek bent en neem onze checklist mee.  

  • 7. Wat is erfpacht?

    Sommige objecten staan op grond die op erfpacht rust. Dit komt in Amsterdam regelmatig voor. Het wil zeggen dat de koper het gebruiksrecht van de grond heeft, maar niet in bezit is van de grond zelf. Het eigendom van de grond is dus gescheiden van dat van de woning. Wat jij koopt, is het recht van erfpacht: het recht om de grond en de woning die er op staat te gebruiken. Hiervoor moet je een vergoeding betalen: de erfpachtcanon. Op deze manier koop je de erfpacht voor bepaalde of onbepaalde tijd af. In de meeste gevallen is de gemeente de eigenaar van de grond en is daarom ook degene die de erfpachtvoorwaarden bepaalt.  

  • 8. Zijn de prijzen die online (bijv. Op Funda.nl) worden aangeboden de definitieve verkoopprijzen?

    Nee, de prijs die op Funda zichtbaar is, is de prijs waarvoor het object wordt aangeboden op de markt. Deze is door de verkopende partij in overleg met de verkopende makelaar vastgesteld. Het wil zeggen dat dit de initieel aangeboden prijs is. U kunt deze prijs het beste zien als een uitnodiging tot een bod. In de huidige Amsterdamse markt wordt er regelmatig met relatief hoge bedragen overboden.  Mocht u hier meer over willen weten, kunt u ons altijd telefonisch bereiken op 020 620 0813

  • 9. Wat houdt bieden per inschrijving in?

    Indien er veel interesse in een woning is kan de eigenaar besluiten om de woning per inschrijving te verkopen. Alle geïnteresseerde krijgen de gelegenheid om voor een bepaalde datum een uiterste bieding inclusief ontbindende voorwaarden bij de verkopend makelaar neer te leggen. Op de Amsterdamse huizenmarkt gebeurt het regelmatig dat een huis verkocht wordt per inschrijving.  

     

  • 10. Wanneer ben ik in onderhandeling?

    U bent in onderhandeling indien de verkoper een tegenbod op uw voorstel doet. Ook kan de verkopend makelaar nadrukkelijk aangeven dat hij met u in onderhandeling is.  

    U bent dus nog niet in onderhandeling wanneer de verkopend makelaar alleen aangeeft dat uw bod met de verkopende partij wordt besproken.  

  • 11. Wat betekent ‘onder bod’ zijn?

    Indien een woning ‘’onder bod’’ is, betekend dat de verkoper een serieus gegadigde heeft. Het betekent echter nog niet dat de koop al tot stand gekomen is en bezichtigingen kunnen in deze periode doorgaan. 

     

  • 12. Wanneer ik de eerste ben die een afspraak maakt voor een bezichtiging of als eerste een bod uit breng, moet de makelaar dan met mij in onderhandeling?

    Nee, dit hoeft niet. De verkoper bepaalt samen met de verkopende makelaar met welke geïnteresseerde partij hij of zij in onderhandeling gaat. Als aankoop makelaar zullen wij van tevoren informeren naar de verkoopprocedure die de verkopende makelaar hanteert en u hiervan op de hoogte brengen.  

     

  • 13. Hoe komt de koop tot stand?

    Als de verkoper en koper het eens worden over de voor hen belangrijkste zaken bij de koop, zoals de prijs, opleveringsdatum en de ontbindende voorwaarden, dan legt de verkopende makelaar of de notaris deze afspraken schriftelijk vast in de koopakte.  

     

    Als koper zijn de ontbindende voorwaarden belangrijk. U krijgt als koper niet automatisch een ontbindende voorwaarden. Wilt u bijvoorbeeld een ontbindend financieringsvoorbehoud opnemen, dan moet u dit melden bij het uitbrengen van uw bod. Het is belangrijk dat de partijen het ook eens zijn over de aanvullende afspraken en ontbindende voorwaarden voordat de koopakte wordt opgemaakt.  

  • 14. Wat houden de meldplicht en onderzoek plicht in?

    De verkoper van een woning heeft een mededelingsplicht richting de koper. Dit wil zeggen dat de verkoper de koper moet informeren over eigenschappen van de woning die voor de koper van belang zijn om te weten, zoals gebreken waarvan de verkoper op de hoogte is en welke niet direct zichtbaar zijn voor de koper.  

    De koper heeft ook een onderzoek plicht. Wanneer een koper niet zeker is van de onderhoudstoestand van een woning, dan adviseren wij een bouwtechnische keuring te laten uitvoeren. Voor juridische zaken, zoals bestemmingsplannen in de buurt (het bestemmingsplan is het plan dat de gemeente heeft opgesteld en waarin wordt beschreven hoe de onroerende zaak gebruikt mag worden en hoe de omgeving gebruikt mag worden), kan de koper de gemeente en het Kadaster raadplegen. 

  • 15. Wat houdt de drie dagen bedenktijd voor de koper precies in?

    Nadat de koopakte door beide partijen ondertekend is kan de overeenkomst alsnog ongedaan gemaakt worden. Zo wordt de gelegenheid geboden om bijvoorbeeld deskundigen te raadplegen.  

     

    Deze bedenktijd duurt drie dagen en begint op de dag die volgt op de dag dat de koper de (door beide partijen) ondertekende akte (of een kopie daarvan) krijgt overhandigd. De bedenktijd eindigt tegen middernacht van de laatste dag van de bedenktijd. Het is dus niet van belang hoe laat de koper het afschrift van de akte heeft ontvangen. Na deze 3 dagen, kan de koper niet meer onder de koop van het object uit. 

  • 16. Wat gebeurt er als de bedenktijd van de koopakte van drie dagen voorbij is, en ik de financiering toch niet rondkrijg?

    Indien je in de koopakte hebt laten opnemen dat u mag ontbinden wanneer u geen hypotheek krijgt (ontbindende voorwaarde), dan moet u twee afwijzingen laten zien aan de verkoper om de koopakte te ontbinden. Heeft u geen ontbindende voorwaarde opgenomen en krijgt u geen hypotheek? Dan bent u verplicht 10% van de koopsom te storten. 

  • 17. Waarom is het in mijn voordeel om met een aankoopmakelaar te werken?

    Een aankoopmakelaar werkt alleen in jouw belang. Hij of zij blijft rationeel naar het object kijken, waar u wellicht door een roze bril kijkt. Zo houden wij rekening met; bewaard het object zijn waarde, moet er nog veel onderhoud plaatsvinden, hoe staat het met de fundering en de VvE? Op basis van (onder andere) deze vragen geeft hij een advies om een huis wel of niet te kopen, en voor welke prijs. Ook weet de aankoopmakelaar precies waar op moet worden gelet bij de onderhandelingen, het koopcontract en de oplevering van het nieuwe huis. Een ander voordeel is, dat een verkopend makelaar liever aan een aankoopmakelaar verkoopt dan aan een particulier, omdat hij/zij daar meer vertrouwen in heeft. Een aankoopmakelaar in de arm nemen kan dus een groot voordeel opleveren! 

Share by: